12:05

Fizjoterapia: semestr I

Czołem!

Jak już ostatnio wspomniałam powstanie parę wpisów odnośnie studiów na kierunku Fizjoterapia.
Docelowo będzie to 6 postów- dokładnie tyle ile miałam semestrów na licencjacie,
posty pojawiać się będą co 2 tygodnie- w poniedziałki.

Chcę Ci przybliżyć przedmioty, które miałam, udzielić kilku praktycznych wskazówek, których ja nie dostałam, a byłyby przydatne 😊 Niektóre przedmioty będą się powtarzać co semestr,
bo trwają np. rok lub 2,5 roku, ale opisywać je będę tylko raz, żebyś później nie szukał/a
à będą oznaczone w którym semestrze można je znaleźć.

Dzisiaj semestr I.

Pierwszy semestr to w ogóle takie trochę wariactwo. Bo nagle nie masz zajęć dzień w dzień 8-14
jak w liceum (a przynajmniej ja nie miałam).
Do tego musisz się przestawić, że zajęcia trwają nie 45 minut, a często 90 minut lub nawet więcej. Pamiętam, jak mieliśmy blok wykładów trwający chyba 6 godzin. Fakt, są jakieś tam przerwy, ale tyle czasu w jednym miejscu… Nie powiem, na koniec wykładu została nas garstka- wytrwali.
Poza tym, na I semestrze załatwiasz jeszcze wszelkie sprawy papierkowe, dostajesz legitymację,
ja dostawałam indeks (na większości uczelni już jest indeks elektroniczny, ja miałam taki i taki).
Poznajesz całe zaplecze dydaktyczne, plan uczelni, sale. Profesorów, doktorów, magistrów.
Poznajesz ludzi, z którymi będziesz spędzać większość swojego czasu przez najbliższych kilkadziesiąt miesięcy. Z jednymi mniej, z drugimi więcej- ale wypadałoby chociaż znać ich z imienia.
Rada, którą i my dostaliśmy na samym początku: Do prowadzących zajęcia zwracaj się po jego tytule „panie profesorze, pani magister”. Bo o ile mało kto się obrazi, jak do magistra powiesz doktorze,
to już do profesora powiedzieć doktorze po prostu nie wypada, a u niektórych może być nieprzyjemnie. Śledź na bieżąco zmiany tytułów, albo spytaj się bardziej zorientowanych 😉

Przedmioty, które miałam podczas I semestru:

  • Anatomia prawidłowa, funkcjonalna i rentgenowska
  • Bezpieczeństwo i higiena pracy
  • Biochemia
  • Biofizyka
  • Biologia medyczna
  • Biologiczne uwarunkowania dobrostanu człowieka
  • Etyka i deontologia
  • Fizjologia człowieka
  • Fizjoterapia ogólna
  • Fizykoterapia
  • Język angielski
  • Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu
  • Pedagogika i pedagogika specjalna
  • Pierwsza pomoc przedmedyczna
  • Prawne zagadnienia fizjoterapii
  • Psychologia rozwoju i kliniczna
  • Wychowanie fizyczne

No to od początku:

  • Anatomia.

Można by pisać i pisać 😊 Egzamin był po II semestrze.
Nauka o budowie ciała i jego narządów. Przedmiot trudny i potrzebny. Zwłaszcza w fizjoterapii. Zwłaszcza w kontaktach fizjoterapeuta- lekarz (tak, liczę, że nastąpi taki moment, że będziemy się wzajemnie szanować). Zwłaszcza, by nie zrobić nikomu krzywdy.
Przez niektórych traktowany po macoszemu. Bo po co, przecież to tylko parę mięśni, układ krwionośny? No przecież serce, żyły, tętnice. Co to tam dla mnie. Nerwy? Przecież spokojny jestem. Aaa, takie nerwy- ale po co one mi, ja będę leczył, a nie nerwy naprawiał. No właśnie, tak niektórzy myślą.
Anatomia jest bardzo ważna. B A R D Z O ! Zapamiętaj, zapisz i zastosuj. Już od pierwszego semestru zgłębiaj się w anatomii- nie ważne czy Twój prowadzący będzie Cię odpytywał z ilości jakiś narządów
w ciele czy może z nazwy X nerwu czaszkowego lub ile zastawek ma serce. Uwierz mi, jak się teraz przyłożysz do anatomii- możesz rysować, rozpisywać, tworzyć własne schematy- później będzie Ci dużo łatwiej w innych przedmiotach. Ja wiem, że jest to generalnie pierwszy semestr- ale warto, naprawdę.
Co mogę Ci poradzić- ucz się nazw łacińskich. Podpisuj narządy, mięśnie w języku polskim
i łacińskim.
Nawet jeśli jest to u Ciebie niewymagane- u mnie nie było, później żałowałam, że łacinę omijałam szerokim łukiem. A jeśli jest to wymagane i masz opory- wielu lekarzy, a nawet fizjoterapeutów w skierowaniach używa nazw łacińskich, taki medyczny dialekt.
Lepiej brzmi i wygląda w skierowaniu m. trapezius niż m. czworoboczny.

  • BHP

Generalnie jak coś zrobić, żeby się nie uszkodzić. Jakich przepisów przestrzegać, jakich zasad, by krzywdy sobie lub innym nie zrobić.

  • Biochemia. 

Jeden z ulubionych przedmiotów wielu osób na naszym roku. Tylko pytanie czy ze względu na materiał przedstawiany czy na profesora prowadzącego, ja skłaniałabym się raczej przy tym drugim.
Krótko i na temat- przedmiot ten pokaże Ci, uświadomi jak różne substancje działają na organizm,
jakie procesy w nim zachodzą na co dzień, co wpływa na dobre prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Przedmiot ten w sumie jest ściśle powiązany z Biologią medyczną i Biofizyką z tego semestru
oraz Aspektami bólu w fizjoterapii z semestru IV.

  • Biofizyka.

Przedmiot, który zajmuje się badaniem procesów fizycznych zachodzących w organizmie.
Na tych zajęciach robiliśmy np. EKG (gdyby tylko sprzęt działał prawidłowo) to badanie by wyszło :p 

  • Biologia medyczna

Generalnie patrz na Biochemię, bo u nas różniło tylko te przedmioty rozmiar godzinowy oraz to,
że biologia medyczna była zakończona egzaminem po tym semestrze.

  • Biologiczne uwarunkowania dobrostanu człowieka

Czyli co wpływa na zdrowie, funkcjonowanie organizmu, samopoczucie człowieka.
Jakich zachowań się wystrzec, jakie zmienić, co zrobić, żeby czuć się dobrze.
Zajęcia generalnie lekkie i przyjemne.

  • Etyka i deontologia

Wykłady z naprawdę człowiekiem wielkim, jeden z niewielu, który zajęcia prowadził siedząc lub stojąc obok nas, a nie z mównicy, gdzie mogliśmy normalnie porozmawiać o nowościach w kinie,
obejrzeć na zajęciach film, poruszający jakiś konkretny problem, czy po prostu porozmawiać,
jak wg nas powinien zachowywać się fizjoterapeuta w relacjach z pacjentami. Ćwiczenia natomiast…
no nie moja bajka. Tematy poruszane- też nie moja bajka. Generalnie nie przypasował mi ten przedmiot,
może dlatego, że lubię mieć swoje zdanie na jakiś temat, a nie mieć go na siłę narzucanego,
bez szansy na dyskusję, bo i tak ją „przegram”.
"Termin ten stosuje się do określenia nauki o powinnościach i obowiązkach wynikających ze statutów i przyjętych zwyczajów w różnych zawodach (kodeksy lekarskie, prawnicze). Reguły deontologiczne formułowane są ze szczególnym uwzględnieniem aspektu moralnego, ale za podstawę mają normy prawne. Nakazy takiego kodeksu mają charakter imperatywu ustalanego przez oficjalne władze (w przypadku zawodów o wysokim stopniu zorganizowania) lub przez obyczaj (kiedy brak oficjalnej kodyfikacji – w przypadku zawodów mniej zorganizowanych) i odnoszą się do rozwiązań w konkretnych sytuacjach danego zawodu.
Kodeks deontologii medycznej formułuje zasady postępowania moralnego lekarzy w stosunku do pacjentów, innych lekarzy oraz badań naukowych (np. bioetycznych zasad eksperymentowania na zwierzętach). Podobnie deontologia lekarsko-weterynaryjna określa zasady postępowania moralnego lekarzy weterynarii wobec zwierząt, ich właścicieli, innych lekarzy weterynarii i badań na zwierzętach."

  • Fizjologia człowieka

Nauka o procesach zachodzących w organizmie. Czyli „Jak to działa?” w praktyce. Jak powinna wyglądać homeostaza organizmu i co może wytrącać organizm z równowagi fizjologicznej.

  • Fizjoterapia ogólna

Najogólniej rzecz ujmując- jest to przedmiot, na którym dowiesz się co to jest fizjoterapia,
skąd się w ogóle wziął ten termin. Gdzie fizjoterapia działa, co może robić fizjoterapeuta.
W jakim obszarze pracuje i jak może pomóc pacjentowi, który się do niego zgłosi.

  • Fizykoterapia

Czyli wszystkie zabiegi fizykalne, które stosuje się w fizjoterapii. Od prądów, poprzez krioterapię, ciepłolecznictwo, światłolecznictwo, itd. Dowiesz się o wskazaniach i przeciwwskazaniach do konkretnych zabiegów. Powiem Ci, że jest tego bardzo dużo. Parametry do zabiegów także trzeba się wykuć.
Ale później Ci to bardzo długo posłuży- mimo, że sprzęt się zmienia i coraz częściej widuje się gotowe ustawienia pod dana jednostkę chorobową- krzywdy pacjentowi Ci zrobić NIE WOLNO! Musisz wiedzieć jaki zabieg możesz wykonać, jak go wykonać i ile ma trwać.

  • Język angielski/ niemiecki

U mnie na uczelni te dwa były do wyboru. Wybrałam angielski- uczę się go już od lat. Tutaj będziesz miał/miała typowo medyczny angielski. Przynajmniej ja taki miałam. Obszerne medyczne słownictwo, zwroty, dialogi terapeuta-pacjent. Polecam bardzo podręcznik ENGLISH FOR PHYSIOTHERAPHY,
ale przede wszystkim praktykę języka! Z kimkolwiek, chociażby z osobą z roku, przyjacielem, koleżanką. Praktyka czyni mistrza, zwracaj uwagę na wymowę, by każdy Cię dobrze zrozumiał.
Wiele angielskich słówek inaczej zaakcentowane- ma zupełnie inne znaczenie, lepiej unikać takich językowych wpadek. Egzamin miałam po VI semestrze.

  • Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu

Przedmiot prowadzony przez 3 semestry.
Na pierwszym sprawdzanie naszej sprawności ogólnej, testy, prowadzenie zajęć korekcyjnych dla grupy.
Na drugim zajęcia z aerobiku, trenowanie naszej koordynacji, prowadzenie zajęć z grupą (krótka rozgrzewka) oraz przedstawienie układu tanecznego dla grupy.
Na trzecim zajęcia gimnastyczne oraz na siłowni. Sprawdzenie naszych umiejętności gimnastycznych (nauka figur oraz przedstawienie ich na zaliczeniu przed grupą), a także sprawdzenie naszej siły w próbie ze sztangą i podnoszeniu się na drążku. Szczerze? Dla osoby, która regularnie podejmuje aktywność fizyczną, idealne dopełnienie treningu.

  • Pedagogika i pedagogika specjalna

Przedmiot, na którym omawialiśmy teorie wychowania, jak podchodzić do dzieci i osób dorosłych
z punktu widzenia pedagogicznego. Więcej nie pamiętam ;p

  • Pierwsza pomoc przedmedyczna

Sama nazwa przedmiotu wiele już wskazuje. My zajęcia mieliśmy z ratownikiem medycznym,
który przedstawiał nam różne sytuacje, opowiadał, ale także mieliśmy symulacje użycia AED.

  • Prawne zagadnienia fizjoterapii

Prawo dotyczące fizjoterapeutów. Co nas obowiązuje i co nam grozi za niedopełnienie obowiązków. Przedstawienie również Kodeksu Etycznego.

  • Psychologia rozwoju i kliniczna

Omawianie wielu problemów z dziedziny psychologii, wielu zaburzeń i chorób.
Na zaliczenie mieliśmy do zrobienia konspekt o jednej osobie z zaburzeniami, ja robiłam o Ortoreksji- czyli zaburzeniu zdrowego odżywiania. Temat ważny zwłaszcza teraz, jak modne stało się bycie Fit. Zaliczenie to miało pełnić rolę egzaminu z tego przedmiotu 😊

  • Wychowanie fizyczne

Zajęcia z WF. W zależności na co się zapisało- ja byłam zapisana na siłownie, chodziłam na salę obok grać w siatkówkę- mieliśmy zgraną paczkę, uprosiliśmy osobę prowadzącą o taki myk.
Jak się chce, to można 😊


Za dwa tygodnie, 31 lipca opiszę Ci przedmioty z drugiego semestru


Przypominam Ci, że od roku akademickiego 2017/18 możesz zapisać się tylko na jednolite studia magisterskie, trwające 5 lat. A jeżeli zrobiłeś/aś sobie przerwę po licencjacie- to masz czas do 2022 roku, żeby studia magisterskie nadrobić.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny i komentarz :)

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Copyright © Obiektywistka , Blogger